Popular Posts

Sunday 14 August 2011

Suatu ketika dahulu

Saya dilahirkan di dalam sebuah keluarga yang sederhana. Membesar di sebuah desa yang saya kira masih jauh dari hiruk piruk kota. Sewaktu kecil saya tidak boleh naik kereta, naik bas atau apa-apa kenderaan bermotor kecuali motosikal..lucukan.?? Ini kerana saya mabuk..bila naik je saya akan pening kepala, mabuk ditahap kritikal..Tapi saya suka berjalan....Pernah suatu ketika saya menangis meraung-raung semasa menghadiri kenduru kahwin sepupu saya dan suruh ayah saya balik dengan basikal dari Besut ke Setiu (Waktu itu kalau betul-betul naik basikal saya akan sampai rumah dalam masa 2 hari la jawabnya) kerana mabuk. Semua orang gelakkan saya,,,

Bila saya bersekolah rendah saya terfikir tentu tak best kalau bersekolah kat kampung. Ini kerana setiap bulan sepupu saya yang tinggal berasrama penuh balik, saya akan pergi dan mendengar cerita tentang keseronokkan tinggal di asrama dan keseronokkan sekolahnya.. Ini menyebabkan saya memasang angan-angan untuk bersekolah berasrama macam dia jugak. Tapi macam mana ye??? Ayah saya tak ada kereta macam Pakcik saya.. Tambahan pula Besut tu jauh,, saya mana boleh jauh-jauh, nanti pening kepala..tanya ayahlah..

Alangkah gembiranya hati saya kata ayah saya asalkan saya belajar bersungguh-sungguh berjaya masuk sekolah yang saya idam-idamkan tu (memang sekolah sepupu saya itu terkenal kerana semua orang yang cerdik-cerdik bersekolah di situ waktu tu) dia akan hantar dan ambil saya dengan motor. Terima kasih ayah (semoga Allah swt mengcucuri Rahmat ke atas roh arwah ayahanda saya). Sanggup hantar ngan motor.

Saya belajar dan belajar... tapi saya kuat main... tapi xpe azam nak berjaya kena ada,,,walaupun banyak kekurangan tapi saya mesti berusaha untuk menjadi orang yang berjaya. Saya tidak boleh menjadi orang yang "looser". Caranya.. ihiks...saya paksa mak saya yang lulus sekolah melayu ajar saya matematik dan bahasa melayu. Bahasa Inggeris,,,saper nak tolong.. YES!! saya paksa pakcik saya yang sekolah menengah waktu tu (dah further study kat oversea pun kat Australia rasanya, dan sekarang dah jadi orang besar kat Putrajaya)untuk ajar saya.Terima kasih Pak Arun..

Akhirnya exam..lulus ngan OK and lastly saya diterima masuk ke sekolah idaman saya..Alhamdulillah..Ayah saya dah buat persiapan untuk hantar saya ngan motor..itu yang saya suka...xperlu pening kepala..Walaupun waktu tu pakcik saya yang ada kereta mempelawa untuk menghantar saya tetapi ayah saya menolak kerana dia takut saya tidak jadi bersekolah jauh..padahal saya tahu, dia nak pergi ke rumah adiknya(Pakcik saya) yang tinggal dekat dengan sekolah, untuk beri pesanan berapi la tu..

Setelah hantar saya kat sekolah saya masih ingat pesanan ayah,,, belajar baik-baik. Jangan Lapar.. Makan jangan tak makan nanti tak boleh belajar dan pesannya yang terakhir sebelum pulang,, kalau tak ade duit,,mintak dengan ayah hitam(Pakcik saya le tuu), kalau tak bagi kasi tahu ayah. biar ayah marah. Dia kena bagi banyak mana pun yang saya nak sebab masa kecil ayah yang dukung dia, ayah yang take care dia..so, dia kena jaga anak ayah..
Kalaulah pakcik saya tahu waktu tu mesti dia marah..isk...mesti dia kata saya anak manja. Lepas ni saya kena pikir macamana saya nak mintak duit nanti,, kang tak pasal-pasal kena marah.Pakcik saya tu garang.Maklumla Cikgu.

No comments:

Post a Comment